Velkommen til en masse dejlige yogaøvelser mod stress som skal hjælpe dig og din krop til at afspænde, slappe af og mærke fornyet energi. 

Alle øvelserne kan laves stort set alle steder, på alle tidspunkter af døgnet. Så det er bare med at prøve dem af. 

Jeg anbefaler at du i hver øvelse øver dig på din vejrtrækning ved at trække vejret ind via næsen og udånde via næsen. For nogle kræver dette øvelse – men giv dig god tid og mærk hvordan roen sænker sig i hele din krop og i dit hoved. 

 

Jeg ønsker dig rigtig god fornøjelse 

Dyb squat med samlede håndflader

Stil dig med samlede ben på yogamåtten. Bevæg fødderne ud til hver sin side og begynd at skubbe numsen bagud og nedad. Hvis du ikke kan komme helt ned med hælene i underlaget, er det helt okay. Forsøg at finde en placering hvor du føler, du kan holde ud at sidde i nogle sekunder. Hvis du har mulighed for det – kan du samle håndfladerne foran brystet og ‘skubbe’ albuerne ud mod dine knæ. Ellers kan du placere hænderne i underlaget og på den måde skabe støtte og balance. 

Bonusinfo: denne stilling er så god til at skabe ro indeni, at sætte tankerne på pause og styrke dine ben. 

God fornøjelse 

Åbn forsiden af kroppen m. klods/tilbehør – 2 versioner

Placer en klods/bog/sammenrullet tæppe på yogamåtten inden du lægger dig på ryggen. Placer tilbehøret langs din rygsøjle så dit hoved/nakke lige akkurat kan komme ud over kanten på tilbehøret. lad arme, skuldre og ben slappe helt af og forsøg at afspænd i kæbe, lad tungen ligge afslappet inde i munden og lad fødderne falde ud til hver sin side. 

Version 2: sæt fødderne i underlaget og bøj dine knæ. Benenes position kan hjælpe hvis du føler ubehag i lænden elle ryggen når du ligger med strakte ben. 

Bonusinfo: denne stilling åbner brystet og skaber plads til dit åndedræt samt afstresser. 

God fornøjelse 

Den liggende sommerfugl

Læg dig på ryggen, før fodsålerne sammen og lad benene falde blidt ud til hver sin side. Brug gerne puder, tæpper, yogapøller og hvad du ellers har for at støtte ben, arme og sørg for du ligger behageligt og lunt. Bliv liggende så længe du har lyst. 

Bonusinfo: denne stilling er så god til at skabe ro indeni og specielt god til at støtte op omkring din cyklus. 

God fornøjelse 

Nedadgående hund

Start på alle fire og stræk armene, spred alle fingrene og begynd at skub numsen bagud og op mod loftet. Lad fodsålerne søge ned mod gulvet (de behøver absolut ikke komme i gulvet) og bøj gerne i knæene. Skub mod underlaget med hænder og fødder og lad hovedet søge ind imellem dine arme. Lad nakken få lov til at afspænde ved at slappe af i den og lad hovedet hænge. Tag nogle dybe indåndinger gennem næsen og udånd igennem næsen. 

Bonusinfo: denne øvelse giver ro i hovedet og strækker det meste af din ryg. 

God fornøjelse

Barnets stilling 

Stil dig på alle fire og lad numsen glide tilbage ned mod dine hæle. Mærk efter om dine knæ skal være helt tæt eller du har brug for lidt plads imellem knæene – send da knæene en smule ud til siderne og lad overkroppen finde sin plads mellem dine ben. Kom så langt ned mod underlaget som muligt og lad din pande ramme underlaget (hvis det er muligt) og lad hoved og nakke slappe helt af. Slap af i dine arme og placer dem foran hovedet eller ned langs siden af kroppen. 

Bonusinfo: denne øvelse afstresser dit nervesystem. 

God fornøjelse

Siddende stilling med twist 

Sæt dig på underlaget og gerne i skrædderstillign hvis du kan. Hvis dette ikke fungerer for dig – sæt dig da med strakte eller bøjede ben. Ret ryggen, nakken og hovedet og tag en dyb indånding via næsen. På din udånding drejer/twister du overkroppen først mod højre, sæt din venstre hånd på dit højre ben og din højre hånd sætter du gulvet bagved kroppen. Bliv gerne her i twistet i nogle ind- og udåndinger og på en indånding drejer du dig tilbage til midten.

Her bliver du siddende nogle få åndedrag og på den næste indånding drejer/twister du nu overkroppen mod venstre. Placer venstre hånd på venstre ben og venstre hånd bagved kroppen. Bliv igen her nogle åndedrag og på den næste indånding drejer du dig tilbage til midten.

Bonusinfo:  denne stilling giver er et dejligt tryk på dine organer som stimulerer organerne til at arbejde endnu bedre. 

God fornøjelse 

Psoas – stræk 

Placer venstre ben bagerst på underlaget, læg gerne foden helt ned.  

Placer højre ben foran kroppen – med anklen under knæet så du bøjer i benet.

Placer begge hænder på det forreste ben og skub dig langsomt frem med kroppen så du ‘hælder’ lidt ud over det forreste ben. Ret ryggen og træk vejret ind og ud via næsen. Husk at skifte side. 

Bonusinfo: denne stilling løsner psoas, som er en af de dybeste muskler vi har i kroppen – den forbinder vores overkrop med vores underkrop. 

God fornøjelse 

Universal-strækket

Læg dig på ryggen med strakte ben og armene ned langs siden af kroppen. 

Tag nu dit højre ben og placer det på ydersiden af dit venstre ben. Lad herefter hele din krop ‘falde’ om på venstre side. Tag din højre arm og placer væk fra din krop og om mod højre side. Drej gerne hovedet med mod højre.

Placer venstre arm ud for kroppen så armene ligger som et T. Begge dine knæ skal pege mod vendte og dit hoved skal pege mod højre. 

Husk din vejrtrækning – og når du har ligget her i x antal tid – kom da tilbage til midten og gør det samme til modsatte side. 

Bonusinfo: denne øvelse strækker din krop fra top til tå og skaber et pres på dine organer – hvilket stimulerer organernes processer.  

God fornøjelse 

Jeg ønsker dig rigtig god fornøjelse